A szigorú számok és az emberi érzések határmezsgyéjén

Az emberek és az üzlet közötti kötéltánc fegyelmet, kitartást, önismeretet és rátermettséget igényel. Profitorientált világunkban odafigyelni az emberi igényekre, azokat pedig párba állítani a stratégiai elvárásokkal ösztönös útmutatást feltételez. Két évtizedes karrierrel a háta mögött a munkaerőpiac összefüggéseiről, a szakmáig vezető útról és a vezetői attitűdről – Könczöl Zoltánnal, a háztartási eszközök piacán vezető svéd gyártóvállalat, az Electrolux Country HR-managerével beszélgettünk.
» „Az üzleti érdek és a humán szempontok egyensúlyban kell, hogy legyenek, mert csak így lehetünk eredményesek”

 

„Ha egy szobában a vezető a legokosabb ember, komoly problémái vannak”, Jack Welch, a General Electric volt CEO-janak mondata már azóta papírra kívánkozott, hogy interjúpartneremmel, Könczöl Zoltánnal leültünk beszélgetni, mert talán ez foglalja össze mondandójának esszenciáját, világlátását az üzlet és a vezetői lét kapcsán, ami egy HR-igazgató esetében izgalmas eszmecserét feltételez.

Egyenes úton a hivatás felé

A HR-ben felfelé ívelő karriert befutó vezetők, szakemberek sokszor teljesen ellentétes iparágból, gazdasági végzettséggel igazolnak át a szóban forgó szektorba, amit néhanapján az útkereséssel kapcsolatos irányváltások is tarkítanak. A Electrolux Country HR-managerét azonban teljes tudatosság vezette az iskolapadból a humánerőforrás-menedzsment rengetegébe. „Az egyetemi évek alatt dőlt el végleg, hogy ezt szeretném csinálni, ami annak is köszönhető, hogy volt HR-szakirány, és nagyon érdekesnek találtam az ahhoz kapcsolódó háttértudományokat, úgymint a pszichológiát, a szociálpszichológiát, mindent, ami az emberrel kapcsolatos. Az empátia nagyon jellemző rám, könnyen megtalálom a hangot bárkivel. Aztán amikor bekerültem az első munkahelyemre, világosság vált, hogy ez sokkal többről szól. Szélesebb az elvárások spektruma, a nagyvállalati HR megköveteli az üzleti szemléletet, amelynek egyik eszköze a számokról szóló HR-kontrolling, de ezzel együtt is szeretem, amit csinálok”, mesélt karrierválasztása lépéseiről Könczöl Zoltán. Az emberközpontúság mellett az értékközpontú szemlélet is komolyan dominál a hétköznapokban. „Vezetőként ismerem a szakterületet, épp ezért úgy teremtek értéket, hogy az üzleti érdek és a humán szempontok egyensúlyban kell, hogy legyenek, mert csak így lehetünk eredményesek”, tette hozzá.

Hatalmi ambíciók helyett szakmai fejlődés

Az üzlet és az ember egyensúlyát szem előtt tartó vezetői attitűd a belső hajtóerőn túl az első szakmai mérföldkőnek számító munkahelyi tapasztalat hozománya, amelyből aztán évekig táplálkozott. „Nem akarom túlmisztifikálni az egészet, de talán a sors akarta úgy, hogy a Samsung Electronics-nál induljon a pályám, ahol az alapoktól kezdve mindent megtanultam egy életre. Olyan aspektusait láttam meg a szakmának, amelyből a mai napig tudok profitálni”, mondta el Könczöl. Ami a csapatot illeti, vélekedése szerint akkor tud igazán jó kohézió kialakulni, ha a saját szakterületén mindenki többet tud, mint az egészet összefogó vezető.

Könczöl Zoltán, Electrolux Magyarország

Szavaival élve sohasem a hatalmi ambíciók fűtötték, hanem a szakmaiság. Természetesen, ha lehetőség adódott, abból nem hátrált ki. A jövőt illetően egyértelműen a HR területén képzeli el az érvényesülést, ahol komoly átrendeződést vizionál. Ugyanis az elmúlt fél év krízise okozta hullámok még nem csillapodnak le egy ideig.

Periodikus kihívások örvényében a HR?

„A munkaerőpiacon a 2000-es években még voltak tartalékok. Az EU-s csatlakozást követően megindult a kiáramlás, ami új kihívást teremtett, és válaszként a munkaerőigény ellátását cégen kívülről biztosító szervezetek megerősödését hozta. Aztán jött a 2008-as, megrázó munkanélküliségi hullámot okozó válság, amely jelezte: később is gond lehet. A 2010-es évek jelentős kihívásokat görgetettek a szakma elé: a »rossz főnök« ideje lejárt, a megtartásé lett a főszerep, és sok helyen először fordult elő, hogy még a művezető is az alkalmazott igényeire figyelt”, vázolta fel az időskálát a Country HR-manager.

Az ezt követő években a munkanélküliség csökkent, emiatt egészen tavaly decemberig komoly nehézséget okozott kompromisszummentesen munkaerőt felvenni. Aztán végigsöpört a világon a koronavírus, itthon is több tízezer munkanélkülit hagyva maga után.

„A piac bizonyos szegmensei (hotel, étterem, kereskedelem, stb.) teljesen leálltak, létszámcsökkentésre kényszerültek, ahol pedig cashflow-probléma adódott, ott is a fix költséget igyekeztek csökkenteni, elsősorban a kölcsönzött munkaerőt vagy a gyengébben teljesítő alkalmazottakat engedték el. De nem lett szakember-dömping a piacon, mert a képzett embereket mindenki inkább megtartotta. Amire mindezzel utalni akarok: egyfajta periodicitással vissza-visszatér a válsághelyzet. Arra kell rájönni és felkészülni, hogy miként tudjuk stabilan átvészelni ezeket az időszakokat”, zárta gondolatait Könczöl Zoltán.

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: pinterest
Megosztás itt: tumblr
Megosztás itt: email

Korábbiak - Munkaerőpiac

HR News Today hírlevél

.

Közösségi média

ABOUT

Copyright © [current_year] [site_title] | Powered by Webforu

CONTACT US

500 Terry Francois St. San Francisco, CA 94158 +1-410-555-0134 | info@example.com contact@example.com

Scroll to Top